Bli expert som digital mötesledare

Digitala möten är något vuxit enormt under pandemin. Hela 39 procent av företagen i Sverige tänker använda fler digitala möten framför tjänsteresor. Men att anordna professionella digitala möten är betydligt svårare än vad många tror.

Vad behöver jag tänka på?

När det kommer till digitala möten är oftast rädsla för teknikstrul och prestationsångest de största problemen. Bland annat finns det många olika mötesplattformar. Exempelvis Zoom, Teams och Skype. Det är viktigt att du lär dig de tekniska specifikationerna innan du deltar i mötet, för detta kan linda din prestationsångest. Men utöver detta gäller det att fånga uppmärksamheten från andra mötesdeltagare. Vare sig du vill att de ska lyssna på dig eller påverka dem. Tänk bland annat på att:

  • Ta hjälp av visuella hjälpmedel, som exempelvis PowerPoint eller bilder.
  • Använd kamera och se till att belysningen är lämplig.
  • Kontrollera din mikrofon i förväg så att du inte har brus och andra störningar.

Hur kan jag bli en expert på digitala möten?

Det är en konst att leda digitala möten. För att nå fram med ditt budskap och skapa effektiva och konstruktiva möten så behöver du konkreta verktyg och träning. Exempelvis finns det utbildningar där det går att boka redan idag för att delta i utbildningar och snabbt bli en expert inom området.